We bezoeken ze allemaal wel eens; een website die traag is, langzaam laadt of soms helemaal niet zichtbaar is. Niet handig! Want bezoekers haken af, maar… Google ook! In deze blog een ‘how-to’ hoe jij jouw website vandaag nog sneller kunt maken, zodat bezoekers blijven én je beter vindbaar bent op Google.

Snelheid is een Google rankingfactor

Google meet de snelheid van jouw website en vertaalt dit naar de zogenoemde ‘pagespeed’. Hiermee rangschikken zij door middel van hun algoritme websites op snelheid, wat direct van waarde is voor SEO. Een lage snelheid betekent voor Google dat zij langer nodig hebben om een pagina te ‘crawlen’ of ook wel: jouw website te doorzoeken met een spider of robot om deze te indexeren. Daarnaast hebben pagina’s met lange laadtijden meestal hogere bouncepercentages. De snelheid van sites is dus niet alleen belangrijk voor de bezoeker maar ook zéker voor Google.

Om dit zelf te kunnen meten, biedt Google de ‘Pagespeed Insight tool’ aan. Deze tool drukt in een score van 100 punten uit wat de plus- en minpunten van jouw website zijn. Waarbij 100/100 punten de maximale score is en je tussen de 90-100 punten een positief resultaat boekt. De scores worden apart berekent voor mobiel en voor desktop. 

Tips om je paginasnelheid te verhogen

Om de gebruikerservaring van jouw bezoeker te optimaliseren en je website hoger te laten ranken in Google, zetten we de volgende tips voor je op een rijtje om die belangrijke paginasnelheid te verhogen:

  1. Afbeeldingen comprimeren
    Misschien wel het meest eenvoudige en snelste om te doen is het verkleinen ofwel het comprimeren van afbeeldingen. Zorg ervoor dat een afbeelding op jouw website niet groter is dan 300kb. Dit heeft namelijk veel effect op de snelheid. Hoe je dit doet? Heel simpel: met een online tool als Imagify, TinyPNG of elk ander afbeelding compressieprogramma maak je jouw afbeeldingen in enkele seconden kleiner. 
  2. Kies de juiste hosting
    Klinkt logisch toch, een snelle server. Een langzame goedkope server zorgt namelijk ook voor langzame resultaten in Google. Kies je hosting daarom zorgvuldig uit, dat is tenslotte de basis van je website.
  3. Browser caching gebruiken
    Wederom een tool; W3 Total Cache (WordPress plugin). Deze tool zorgt ervoor dat bezoekers die terugkeren op jouw website niet alles opnieuw hoeven te laden. De tool herinnert namelijk alle data die eerder al eens is geladen. Denk aan logo’s of banners. Nog meer snelheid dus! 
  4. Comprimeer data
    Het comprimeren van data zorgt ervoor dat de website de eerste keer sneller wordt geladen, de bezoeker minder data verbruikt én dus tijd bespaart! De tool die Google Pagespeed hiervoor adviseert is GZIP. GZIP zorgt voor verkleining van de website door het verkleinen van HTML. De meest makkelijke manier om dit in te schakelen is het downloaden en installeren van de GZIP plugin. Hiermee kom je snel een stapje dichter in de buurt van de 100 punten score van Google. 
  5. Minify CSS, HTML en Javascript
    Iedereen kent de term HTML wel, maar wat het exact inhoud is niet voor iedereen even belangrijk. Zo proberen programmeurs code te schrijven die ook leesbaar is voor andere programmeurs. Hier kan jouw website langzamer van worden. De tool HTML Minify zorgt er dan ook voor dat onnodige en niet gebruikte stukken HTML code worden verkleind. 

     

Ook meer uit online marketing halen? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met een van de online specialisten van Revisto.

Direct in contact

Vul je gegevens hieronder in en wij nemen snel contact met je op.