Zoals in het vorige blog over SEO omschreven, bestaat SEO uit 3 pijlers: techniek, content en linkbuilding. Content blijft een belangrijk element om online beter vindbaar te worden. In dit blog gaan we dieper in op het schrijven van een goede SEO-tekst. Met een web vol aan online content is het belangrijk dat jouw content eruit springt!

 

Wat is een SEO-tekst?

Een SEO-tekst is geschreven met het doel om de SEO van een website of webpagina te verbeteren. Als jouw website een goede SEO-tekst bevat zal deze een hoge positie behalen in de zoekresultaten. Een pakkende SEO-tekst is niet alleen gericht op het behalen van een hoge positie in Google, maar ook bedoeld om de website bezoekers te informeren en te overtuigen.

 

Voordelen van SEO-tekst schrijven

Aandacht besteden aan de content op jouw website kan dus flink bijdragen aan het verbeteren van de online zichtbaarheid. Maar daarnaast heeft SEO-tekst schrijven nog meer voordelen:

  • Verbetert de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachines
  • Verhoogt de autoriteit en betrouwbaarheid van de website
  • Wordt gevonden op verschillende relevante keywords
  • Meer conversies omdat de tekst beter aansluit op de behoeftes van jouw doelgroep
  • Hogere gebruiksvriendelijkheid

Ondanks dat een goede SEO-tekst jou veel kan opleveren, moet je rekening houden met andere punten:

  • SEO-content schrijven kan tijdrovend zijn
  • Te veel focus keywords in de tekst kan de kwaliteit naar beneden halen
  • Er moet een goede balans zijn tussen het schrijven voor de zoekmachines en voor jouw doelroep.

 

Zo schrijf je de beste SEO-tekst!

De perfecte SEO-tekst is een combinatie van waardevolle content voor website bezoekers, belangrijke zoektermen en relevante informatie rondom het gezochte onderwerp. Door middel van deze teksten kan jouw website hoger in de zoekresultaten komen van bijvoorbeeld Google. Is een goede SEO-tekst schrijven dan niet heel lastig? Nee hoor! Aan de hand van deze 4 tips kan je zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw content.

  • Doe een zoekwoorden onderzoek
  • Schrijf niet voor de zoekmachines
  • Houd de aandacht van de website bezoekers vast
  • Maak gebruik van een pakkende titel en meta description

 

1.) Doe een zoekwoorden onderzoek

Om een goede SEO-tekst te schrijven is het belangrijk om te beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Dat houdt in dat je onderzoek gaat doen naar de zoektermen of -woorden die jouw doelgroep intikt op zoekmachines, wanneer ze op zoek zijn naar producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Vindbaar worden begint dus bij weten waar mensen op zoeken.

Wanneer je een lijst hebt met relevante zoekwoorden, kun je deze gebruiken om de content te optimaliseren. Bij het schrijven van een SEO-tekst moet je de zoekwoorden strategisch en op een natuurlijke manier verwerken in de tekst. Zo geef je een signaal af aan zoekmachines dat jouw tekst precies bevat waar een potentiële website bezoeker naar zoekt. Zo sluiten vraag en aanbod goed aan op elkaar.

Maar hoe voer je nou een goed zoekwoorden onderzoek uit? Dat leggen we uitgebreid uit in een volgend blog!

 

2.) Schrijf niet voor de zoekmachines

Het is erg verleidelijk om bij het schrijven van content jezelf heel erg te verliezen in de techniek. Waar plaats ik de zoektermen? Heb ik al minimaal 500 woorden? Is dit wel een zoekmachinevriendelijke URL? De perfecte SEO-tekst schrijf je niet voor een zoekmachine als Google, maar voor de website bezoekers. Want dat zijn jouw potentiële klanten en Google niet.

Het enige wat Google wil is dat jouw website content bevat die zo goed mogelijk antwoord kan geven op de zoekvraag van bezoekers. Bepaal dus van tevoren wat het doel in van jouw tekst en wie de doelgroep is. Op deze manier kan je teksten schrijven die daar perfect op aansluiten en de aandacht van de bezoekers vasthoudt.

 

3.) Houd de aandacht van website bezoekers vast

Als bezoekers snel wegklikken van een website, kan dat voor Google een teken zijn dat de pagina niet relevant is voor de zoekterm en daardoor zal de ranking van de pagina dalen. Aan de andere kant, als bezoekers langer op een website blijven, kan dat voor Google een duidelijk teken zijn dat de bezoekers hebben gevonden wat ze zochten en daarom kan de ranking van de pagina verbeteren. Daarom is het van belang om waardevolle content te schrijven en gebruik te maken van afbeeldingen en video’s. Zo wordt de tekst aantrekkelijker voor de bezoeker en zullen ze langer op de website blijven.

 

4.) Maak gebruik van een pakkende titel en meta description

De doorklikratio (CTR) is een belangrijke factor voor de ranking van een website in de zoekresultaten. De CTR is de verhouding tussen hoe vaak er op een link geklikt is ten opzichte van hoe vaak de link is vertoond. Als veel mensen op een bepaalde link klikken, kan dat voor Google een teken zijn dat deze link relevant is voor de zoekopdracht. Daarom kan de doorklikratio een positief effect hebben op de ranking van een website. Om de doorklikratio te verhogen, is het belangrijk om pakkende titels en meta omschrijvingen te bedenken. De titel en meta omschrijving zijn de teksten die mensen zien wanneer ze naar de zoekresultatenpagina kijken en daarom kunnen ze van invloed zijn op of mensen op een link klikken of niet. Het is dus belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan het formuleren van goede titels en meta omschrijvingen.

 

Even in het kort…

  • Content is een belangrijk onderdeel bij zoekmachine optimalisatie.
  • Het doel van een SEO-tekst schrijven is om de SEO van jouw website te verbeteren.
  • Een pakkende SEO-tekst is gericht op het informeren en overtuigen van jouw website bezoekers.
  • Voordelen van SEO-tekstschrijven: verbeterde zichtbaarheid, verhoogde autoriteit, gevonden worden op relevante keywords, meer conversies, hogere gebruiksvriendelijkheid.
  • Aandachtspunten: tijdsintensief, te veel focus op keywords kan de kwaliteit naar beneden halen, juiste balans tussen schrijven voor zoekmachines en websitebezoekers.
  • Doe een zoekwoorden onderzoek.
  • Schrijf niet voor de zoekmachines.
  • Houd de aandacht van de website bezoekers vast.
  • Maak gebruik van een pakkende titel en meta description.

 

Direct in contact

Revisto Online Marketing
Havenstraat 55
2681 LC Monster (Westland)
+31630041143
info@revisto.nl

Vul je gegevens hieronder in en wij nemen snel contact met je op.