Google verwijdert advertenties uit sidebar

google verwijdert advertenties

 

 

Als je het idee hebt dat er iets mist bij de Google zoekresultaten, kan dat kloppen. Google heeft onlangs een “restyle” gegeven aan de advertentieruimte rond de zoekresultaten.

De veranderingen

– Er worden geen Google advertenties meer getoond aan de rechterzijde van het scherm.
– Het aantal mogelijke ‘topadvertenties’ boven de zoekresultaten is toegenomen van drie naar vier.
– Resultaten op desktop zijn meer in lijn met mobiele resultaten

Er zijn nog steeds commerciële uitingen te vinden in de rechterkolom, maar dit zijn alleen nog de zogenaamde Product Listing Ads van Google Shopping en advertenties in de ‘Knowledge panel’.

Ziet Google ook dat geld niet gelukkig maakt?

Maar Google verdient toch geld aan deze Google Adwords? Dat klopt, maar waarschijnlijk heeft Google hier een goede reden voor. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste kliks afkomstig zijn vanaf de topadvertenties (de 3 advertenties boven de zoekresultaten) en deze kliks Google meer opleveren dan de advertenties in de zijkolom. Door de advertenties in de zijkolom weg te halen verwacht Google dat er verhoudingsgewijs meer mensen klikken op de advertenties boven de zoekresultaten. Zo hopen ze dit “verlies” goed te maken en meer inkomsten te genereren. Een andere reden kan zijn dat desktop resultaten zo meer in lijn zijn gebracht met de mobiele zoekresultaten.

 

Hieronder een voorbeeld hoe de oude en de nieuwe situatie eruit ziet in het geval van de webshop van steigerbuis-online.

steigerbuis3

Blauw: Advertentieplaatsen oude situatie

 

steigerbuis

Paars: Advertentieplaatsen nieuwe situatie

 

Organisch verkeer & impact

Veel mensen vragen zich af wat dit voor impact heeft op hun advertentieresultaten. Verwachting is dat de impact mee gaat vallen aangezien maar 15% van de mensen klikten op de advertenties naast en onder de zoekresultaten. Bovendien zijn de reguliere zoekresultaten nog steeds beschikbaar. Als je via de Google zoekmachine goed vindbaar bent, moet het goedkomen. De reguliere zoekresultaten verliezen wel ruimte. De vierde positie van de advertenties is de oude nummer 1 positie van de reguliere zoekresultaten.

Adverteerders zou dit een extra impuls moeten geven om te zorgen dat hun advertenties in de topadvertenties verschijnen. De advertentiekosten per advertentie nemen naar verwachting toe, omdat de topadvertenties duurder zijn dan de advertenties aan de zijkant waren. Een troost is dat binnen online adverteren de kosten per klik niet de boventoon moeten voeren. Beter is om te kijken naar de waarde van zoektermen voor een bedrijf en gebruik te maken van zaken als remarketinglijsten en Customer Match waardoor je mensen gerichter kan benaderen binnen verschillende stadia van het aankoopproces.

 



All
Je wilt een poule organiseren waarin je zelf de wedstrijden, niveaus en sporten kiest, maar geen tijd of zin voor een handmatige…
De Groothandel voor Nagel, Beauty & Welness Groothandel MAZ Beautyland is de voordeligste groothandel en online-winkel van de Benelux voor…
Alles voor de Vespa. van Vespa gadgets en Vespa boeken tot complete Vespa scooters kopen! Waaronder de Vespa Sprint, Vespa Primavera,…
beach-line-beach-logo
Het uitgestrekte, brede strand van ’s-Gravenzande in Westland is ideaal om te blokarten. Stap in de kart en laat je…